Utan syn


Nördigt
november 9, 2009, 12:48 e m
Filed under: allmänt

Jag har nördat in på att försöka föreställa mig och förstå hur det är att vara blind fastän jag älskar att se. I följande rader försöker jag förstå varför.

Jag är intresserad av att förstå andras verklighet. I försommarvärmen i maj förra året satt jag och en vän på en bänk en lång stund och bara iakttog människorna som passerade. Vilka är de? Hur tänker de? Varför har han raggsockor i skorna? Varför har hon så bråttom?

Varje gång jag har sett en blind har jag undrat hur det är att inte se. Hur upplevs omgivningen? Om man provar att blunda ser man ju ändå en massa bilder av omgivningen i huvudet. Var tanken kommer ifrån vet jag inte. Den har funnits så länge jag kan minnas. När jag sett blinda på gatan utomhus har jag önskat att det vore okej att fråga hur det är att inte se. Och när jag senare i mitt projekt faktiskt mött flera blinda har inte lyckats formulera frågan på ett vettigt sätt. Jag vill ju inte att den ska låta nedvärderande.  Frågan ”Hur är det att inte se?” förutsätter att personen ifråga vet hur det är att se.  Istället har jag iakttagit  hur de löser olika problem. Jag  kan konstatera att det fungerar bra att inte se, bättre än man kan tro.

Jag har länge känt mig fångad, omotiverat eller inte, i en tvådimensionell värld med mönster och figurer på en platt yta. Jag har gjort försök att komma från detta men mina försök har blivit relief som bara är halvvägs till tredimensionalitet. Under en av många funderings-vandringar jag har gjort  bestämde jag mig för att göra någonting drastiskt. Jag förbjöd mig själv att göra något visuellt som man måste kunna se för att uppleva. ”Om jag inte kan se kan jag heller inte rita några figurer”, sade jag åt mig själv. Jag skulle bara göra sådant som man kan ”se” utan syn, med fingertopparna och med kroppen. Det skulle fortfarande vara narrativt och estetiskt tilltalande. Sen började problemen. Hur gör man detta? Hur gör man icke-visuella saker synliga? Hur tecknar man musik? Det behövs fler mellanrum i tankeprocessen och arbetet och fler promenader för att jag ska komma vidare.

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

